Vaistonvaraisuutta ja kollektiivista riemua – haastattelussa Merita Berg

Kuuntelin jokin aika sitten Yle Radio Suomelta Levylautakuntaa. Ohjelmassa erilaiset musiikkialan toimijat arvioivat viihteelliseen tyyliin soitettavia musiikkiuutuuksia.

Yleensä esitykset soljuvat sujuvasti aivojen lävitse jättämättä muistijälkiä, mutta ladyboystä kertova kappale jäi mieleen välittömästi. En edes yritä väittää, ettenkö olisi vetänyt ensimmäistä mielleyhtymää Leevi and the Leavingsin groteskin ja järisyttävän kauniin kuvaston välimaastossa taiteilevaan maailmaan.

Mainittakoon että tämän mielleyhtymän ovat saaneet kaikki Rosita Luusta kirjoittaneet, ja tekijää tämä varmasti jo haukotuttaa.

Levylautakunnassa soinut kappale oli siis nimeltään Ladyboy, raita Rosita Luu -nimellä julkaistulta albumilta. Rosita Luun takaa löytyy Merita Berg, joka tuli tutuksi kotimaisille indie-piireille viime syksynä ilmestyneen Hullu Ruusu -yhtyeen samannimisen debyytin myötä.

Yhtyeen ollessa tauolla oli uuden projektin aika, ja tuloksena syntyi albumillinen vastustamatonta musiikkia. Siinä missä Hullu Ruusu luotti ensimmäisellä albumillaan akustisiin soittimiin, on Rosita Luun ytimessä syntetisaattori.

Vaikka Rosita Luu -albumi on vasta ilmestynyt, on Hullu Ruusukin jo aktivoitunut uudelleen, ja uusi levy siintää jo lähitulevaisuudessa. Berg vastaa uteluihin syntetisaattorivetoisen musiikin tekemisen jatkamisesta rohkaisevasti.

”Syntikat eivät ainakaan lopu. Luu jatkaa radallaan ja se voi olla mitä tahansa.”

Kappaleiden synnystä

Oli kappaleiden muotokieli sitten mikä tahansa, varmaa on että niin Rosita Luun kuin Hullun Ruusunkin ehdoton vahvuus ovat tekstit. Kaikkea kunniaa Berg ei ota itselleen, vaan kertoo tekstien syntyvän osin yhteistyössä Hullu Ruusu -bändikaveri Antti Hermajan kanssa.

”Se tuntuu olevan vähän sisäsyntyistä, vaiston varassa toimimista. Silloin asiat tapahtuvat nopeasti, teksti syntyy kuin ”annettuna”. Siitä voi nauttia. Kaikkia sanoituksia en tee yksin vaan osa teksteistä on tehty kimpassa Antti Hermajan kanssa.”

”Prosessi on erilainen silloin: meillä kiertää keskenämme taikavihko, johon rivi riviltä teemme tekstit valmiiksi. Mm. Ladyboy syntyi taikavihko-metodilla. Siitäpä tuli toimiva pop-kappale, jota on aina ihana laulaa.”

20180920_145212
Kuva: Mortti Saarnia

Itselleni tekstit ovat, varsinkin suomenkielisessä musiikissa, aina korostuneen tärkeässä roolissa, mutta myöskään sävellyspuolta ei sovi sivuuttaa. Miten siis Hullu Ruusun ja Rosita Luun kappaleiden sävellykset ovat syntyneet? Jälleen esille nousee myös Antti Hermaja.

”Sävellän laulaen. Suurin osa kappaleista syntyy siten, että laulan nauhuriin kappaleen alusta loppuun rakenteineen päivineen ja mulla on jonkunlainen visio siitä, mitä soittimia kuulen ja missäkin. Tämän rungon päälle lähdetään loihtimaan lihat ympärille, jossa Antti onkin aivan ässä. Antti sovittaa ja soittaa itse kaikki soittimet, keksii bassolinjan, rummut, kitarat. Näitä sitten kimpassa venkslataan, kuulostellaan, faceliftataan. Joskus luomme täysin tyhjästä ja alusta asti uuden kappaleen yhdessä, joskus Antilla on koko sävellys valmiina tarjottavaksi.”

”Oma bravuurini on melodisissa, pienissä koukuissa, joita sähkökitaralla ja syntikalla voi nastasti tehdä. Hyräilen ne narulle ja Antti koppaa siitä. Joskus keksin ja laulan narulle myös soolo-osuudet, esim. Miljoonat tähdet -kappaleen pasuunasoolo on sävellykseltään käsialaani. Se on hauska, lämmin, Nalle Puh-mainen, pomppivan pyylevä, pehmeä, vähän kornikin. Osaan muutaman soinnun kitaralla. Vanha akustinen Landola on toiminut hyvänä sysäyksenä kappaleiden tekoon.”

Arvostus muusikoita kohtaan

Berg myöntää avoimesti tarvitsevansa visioidensa toteuttamiseen kokeneempia soittajia, ja siitähän bändisoitossa on toki kysymyskin.

”Arvostan soittajia. Omalla kohdallani tulen tarvitsemaan aina sovittajapartneria sekä soittajia, mutta sehän on perhanan ihanaa: siinä aukeaa mulle se mahdollisuus saada kollektiivista riemua, se tunne, että kuuluu johonkin ja tätä tehdään yhdessä. Olen kiitollinen soittajista, joihin olen saanut tutustua musiikin teon yhteydessä ja jotka säestävät kappaleitani.”

Keitä sitten ovat Merita Bergin musiikilliset vaikuttajat?

”Se lienee kausittaista. Tällä hetkellä olen innostunut ja kiinnostunut esim. Freddie Mercurysta ja voin ammentaa hänestä röyhkeyttä ja elämäniloa. Joukko omintakeisia, karismaattisia artisteja ovat olleet itselleni tärkeitä: Nico, Maritta Kuula, Gösta Sundqvist, Gram Parsons, Karen Carpenter.”

Muun muassa Jukka Nousiaisen ja Litku Klemetin kaltaisten artistien myötä kotimainen indie on noussut elämään jonkinlaista kultakautta, ja tee se itse -mentaliteetti ja isojen levy-yhtiöiden sivuuttaminen julkaisutoiminnassa on auttanut nostamaan esille uudenlaisia artisteja, mukaanlukien ilahduttavan määrän naispuolisia musiikintekijöitä. Berg ei kuitenkaan suostu tekemään numeroa sukupuoliasiasta.

”On tärkeää ja hienoa, että kaikki tekee kaikkea, sukupuoleen katsomatta. Olen osa omaehtoisten artistien joukkoa. Kaikille tilaa riittää, kaikille paikkoja on.”

Mutta kuka oikeastaan on Merita Berg? Tähän kysymykseen lauluntekijä ei anna kovinkaan seikkaperäistä vastausta, mutta kenties tyhjentävän kuitenkin.

”Yksi miljoonista tähdistä. Koirahullu.”

Antaa siis musiikin puhua:

Artikkelikuva: Mortti Saarnia

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Pidä blogia WordPress.comissa.

Ylös ↑

%d bloggers like this: