Kuuntelin levyn: Litku Klemetti – Taika Tapahtuu

Litku Klemetti - Taika Tapahtuu, 2018
Litku Klemetti – Taika Tapahtuu, 2018

Litku Klemetti nousi Suomen vaihtoehtopopin mielenkiintoisimpien nimien joukkoon viime vuonna. Nyt on kakkoslevyn aika. Tapahtuuko taikoja?

Mielenkiintoisen, yllättävän ja silti niin tutun oloinen Juna Kainuuseen -debyyttijulkaisu jätti sopivalla tavalla haluamaan lisää Litku-ralleja. Jytää ja hieman herkempiäkin biisejä löytyy myös Taika Tapahtuu -levyltä.

Sopivasti uudenlaista otetta

Epäilyt tason notkahduksesta tai vanhojen ideoiden kierrätyksestä voi heittää romukoppaan jo tarttuvan Taikaa -avauskipaleen myötä. Välillä varsin rivakasti etenevä biisi on sopivan napakka avaus levylle, nyt mennään eikä meinata!

Liisa jatkaa siitä mihin levyn avausbiisi jäi, ja oikeastaan lisää vielä hieman löylyä kiukaalle. Kappaleen laulu- ja kitaramelodiat painuvat heti ensimmäisillä kuuntelukerroilla mielen sopukoihin, ja hyvä niin.

Litku liikkuu urallaan vakuuttavasti eteenpäin.

Miksi en lähtisi kaupunkiin toimii mielestäni ikään kuin henkisenä jatkona debyyttilevyn Juna Kainuuseen -helmelle. Biisin svengaava meininki toi päähäni jostain syystä Studio Julmahuvissa esitetyn Ramin Hetken laulu -sketsin. Onhan näissä kummassakin yhtä villi boogie päällä!

Suklaasydän -biisin sanoitukset liikkuvat metatasolla muun muassa Jonna Tervomaan ja Hassisen Koneen suuntaan. Jonkin toisen artistin kohdalla nämäkin pikkuviittaukset voisivat särähtää korvaan, mutta Litkulla on taito saada ujutettua näitä viittauksia pop-helmiin omiin biiseihinsä onnistuneesti.

Levyn loppupuolella osviittaa tulevasta?

Tule rakkauteen maalailee haikeilla melodioilla ja tuo esille uusia puolia Litkun sävellysarsenaalista. Urkuri jatkaa tätä hitusen progehtavaa linjaa, mutta varsin onnistuneesti. Viimeistään tässä vaiheessa täytyy todeta, että Taika Tapahtuu soundaa ainakin omaan korvaan jykevämmälle ja isommalle mitä Juna Kainuuseen.

Yöt on unta varten muistuttaa tyylillisesti enemmän debyyttilevyn hieman suoraviivaisempaa ja raaempaa tyyliä. Sanoituksellisesti kappale on levyn kärkipäätä, ellei jopa paras. Biisin bassolinja jyskyttää vääjäämättä maaliin saakka, ja senkin toiselle puolelle. Yöt on unta varten on sijoitettu täsmälleen oikeaan paikkaan tällä levyllä, hyvää jytää!

Levyn päättävä Tunsit minun jo silloinkin ansaitsee vielä erityismaininnan. Haikeahkot sanoitukset yhdistettynä Litkun sopivan raastavaan mutta myös herkkään laulutyyliin saavat ainakin allekirjoittaneen janoamaan sopivalla tavalla lisää uusia taikoja levyn päätyttyä.

Yhteenveto

Levyn, ja samalla Litkun tämänhetkisen uran kolme pisintä kappaletta päättävät levyn, sattumaako? Tämä osio levystä antaa ehkä hieman osviittaa siitä, mihin suuntaan Litku Klemetti on urallaan etenemässä. Debyyttilevyn noin 25 minuutin kokonaispituus on vaihtunut tällä levyllä 41 minuuttiin. Litkun sanoituksiin on tällä levyllä tullut ripaus uudenlaista syvyyttä, ja levyn loppupuolisko on hyvä esimerkki siitä.

Progevaikutteet, jykevämpi soundimaailma ja vielä vapaammin maalailevat sävellykset kertovat siitä, että Litku liikkuu urallaan vakuuttavasti eteenpäin. Toisaalta paljon hyviä helmiä on selkeästi vielä tulossa. Jo Juna Kainuuseen -levyllä kuullun potentiaalin voi kuulla tällä levyllä entistäkin vahvempana.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Pidä blogia WordPress.comissa.

Ylös ↑

%d bloggers like this: